Malesian ja Singaporen rajalla nousimme Malesian puolella bussista ja kävelimme raja-aseman läpi ja saimme leimat passiimme. Tämän
jälkeen bussi jatkoi matkaa ja menimme Singaporen raja-asemalle, jossa nousimme
bussista ja otimme kaikki tavaramme kantoon. Raja-asemalla piti täyttää
maahantulo- ja maastalähtökortit ennen kuin meni virkailijan juttusille.
Virkailijan tenttauksen jälkeen pääsimme tullin syyniin ja lopulta kävelimme
bussillemme, joka oli vaihtunut tällä välin toisen firman kulkupeliin. Singaporen keskustaan päästyämme nappasimme taksin ja otimme suunnaksi jo toistamiseen Singaporen lentokentän Changi Airportin.
Changin budjettiterminaaliin saavuttuamme aloimme etsiä lentoamme. Ei löytynyt. Olimme ostaneet lentomme Tiger Airwaysin kautta
ja lennon piti lähteä klo 10.10. Lopulta lennon numero paljasti että lento
lähteekin klo 11.40 ja lentoyhtiönä toimii epävarma Seair. Lopulta lento lähti
joskus kahdentoista jälkeen, eli perus pari tuntia myöhässä. Turvallisuuden
tunnetta lisäsi erityisesti se, että Filippiinien presidentti Benigno Aquino III oli reilu
vuosi sitten siunannut kyseisen koneen. Siunaukset auttoivat, sillä koneesta ei
lähtenyt sähköt kesken lennon, toisin kuin siinä vaiheessa kun lentoemot näyttivät
pelastautumisrituaalit. Silloin koneesta lähti sähköt kahteen kertaan. Nice.
Saavuimme Filippiineille ja Angeles Cityn Diosdado Macapagal International Airport lentokentälle reilu pari tuntia aikataulusta myöhässä
ja päätimme jo lennon aikana, että jatkamme matkaa suoraan Manilaan, sillä
kumpaakaan ei kiinnostanut lähteä etsimään Angeles Citystä majoitusta yhdeksi
yöksi. Palaisimme Angeles Cityyn kumminkin Filippiinien reissumme viimeisessä
vaiheessa. Ostimme lentokentältä minibussikyydin Manilaan, hintaan 350
pesoa peri naama, eli seitsemän euroa. Minibussi odotti sitä, että tupa tulisi täyteen ja kun auto oli lopulta tunnin odottelun jälkeen täynnä, niin lähdimme kohti Manilaa. Matka kesti pari
tuntia ja saavuimme Manilaan pimeyden vallitessa. Tai niin ainakin luulimme.
Manila Cityä halkovan joen pohjois-puoli |
Manila on vain yksi kaupunki järjettomän kokoisessa Metro-Manilassa, joka on huima, 12 miljoonan asukkaan kokonaisuus, joka tuntuu jatkuvan loputtomiin. Liikenne on
jotain sanoin kuvaamatonta, samoin ruuhkat. Minibussimme piti jättää meidät Roxas Boulevard
kadulle, jossa on paljon majoituksia, mutta se jättikin meidät EDSA kadulle,
joka on lähellä Manilan uutta lentokenttää Ninoy Aquino International Airportia. Se taas sijaitsee monen kilometrin päässä siitä minne luulimme saapuneemme. Takanamme oli vajaa vuorokausi
yhtäjaksoista reissaamista sekä kolme eri maata ja näillä eväillä lähdimme
etsimään majoitusta miljoonakaupungista tietämättä yhtään missä olemme. Olimme
siis Metro-Manilassa, tarkalleen ottaen Pasay Cityssa. Majoitusta ei löytynyt
mistään, joten päätimme hypätä taksiin, joka etsi meille majoitusta 300 peson,
eli kuuden euron hintaan. Kyseinen etsintäreissu vei tunnin, johon mahtui noin
viisi erilaista majoituspalvelua. Jouduimme ottamaan 2000 pesoa yöltä maksavan majapaikan, eli
hintaa sillä oli huimat 40 euroa. Saimme sentään 500 peson alennuksen, sillä listahinta oli 2500 pesoa. Jouduimme pakon edestä yöpymään kyseisessä majapaikassa kolme
yötä, sillä ensimmäisen nukutun yön jälkeen olimme niin väsyneitä, ettemme
jaksaneet etsiä uutta majoitusta ja toisen yön jälkeen oli vaan hyvä, että
majoitus on lentokentän lähellä.
Makati City |
Nukuimme reilut 12 tunnin unet ja heräsimme iltapäivällä.
Tsekkasimme netistä että Suomen suurlähetystö olisi auki vielä tunnin ja
googlemaps kertoi, että se on vain reilun neljän kilometrin päässä Makati Cityssa,
joten päätimme ottaa taksin suurlähetystöön. Miksi? No äänestämään tietenkin!
Äänestyskoppi sijaitsi 21. kerroksessa ja näkymät ikkunasta olivat siistit.
Harvoin sitä pääsee äänestämään tällaisessa miljöössä. Loppupäivän kiertelimme
tätä Metro-Manilan bisneskeskusta ympäri ja katselimme järkyttävän kokoisia
pankkirakennuksia, joiden edessä oli vartijoita pumppuhaulikot kädessä. Lopulta
eksyimme ostoskeskusalueelle, jossa vietimme loppupäivän.
Makati Cityn pankki- sekä katumaasturiloistoa |
Seuraavana päivänä lähdimme kohti Manilaa, eli koko metropolialueen "keskustaa". Kävely Metro-Manilassa on vaikeaa ja todella hidasta, joten otimme
taksin lähimmälle skytrain asemalle, josta irtosi 15 pesolla lippu Manilan
Central Terminal asemalle. Skytraineja kulki usein ja ne olivat ihan ok
kunnossa. Matka keskustaan ei vienyt kuin parikymmentä minuuttia. Perille
päästyämme lähdimme kävelemään Manilan keskustassa olevan joen pohjoispuolelle
ja päädyimme maailman vanhimpaan Chinatowniin.
Chinatown |
Chinatownista kävelimme Manilan vanhimmalle alueelle, joka on Intramuros, espanjalaisten vanha linnoitus. Tutustuimme muurien sisäpuolelle polkupyörätaksin avulla. Poika kuskasi meitä tunnin ajan 100 peson hintaan ympäri Intramurosta. Nykyään siellä on lähinnä yliopistoja kuten myös golf-kenttä. Loppupäivän vietimme viereisessä ostoskeskuksessa. Laadukkaita t-paitoja sai kolmen euron hintaan, pikeepaitoja kuuden euron ja kauluspaitoja 10-20 euron hintaan. Erityisesti merkkivaatteita sai 50% alennuksella, eli todella halvalla.
Intramuroksen portti |
Metro-Manila on kaikin puolin huima kaupunki. Aikoinaan Pariisiin ja Lontooseen rinnastettu kaupunki koki toisen maailmansodan aikana suuren tuhon, ollen yksi eniten pommitetuimmista kaupungeista. Tämä näkyy katukuvassa edelleen.
Erityisesti mieleemme jäivät jeepneyt, nuo bussinkorvikkeet. Osa näistä jeepneystä olivat kuin ydintuhojen jäljiltä ja osa taas erittäin tappiin asti tuunattuja. Toinen mieleenpainuva asia on Metro-Manilan koko, se on jotain käsittämätöntä. Samoin liikenne ja ruuhkat. Kannattaa ennen taksiin hyppäämistä selvittää, että mihin suuntaan haluaa mennä ja näin ollen mennä sille puolen katua. Muuten taksi joutuu tekemään u-käännöksen ja sopivan u-käännöspaikan löytymiseen, tai oikeastaan sinne pääsemiseen, voi mennä esimerkiksi 15 minuuttia. Kolmantena asiana on pikaruoka. Jokaisessa kulmassa oli McDonalds ja sitä vastapäätä tai vieressä Chowking, Jollibee ja Dunkin Donuts. Nämä olivat auki ympäri vuorokauden. Manilalaisille pikaruoka maistuu ja se näkyy. Pikaruoka-annoksen saa halvimmillaan noin euron hintaan. Kaikista niistä maista, joissa olemme käyneet, niin Filippiiniläiset ovat kaikista amerikkalaisimpia. Osin historia kertoo, että miksi näin on.
W:n kuvat Manilasta
J:n kuvat Manilasta
Erityisesti mieleemme jäivät jeepneyt, nuo bussinkorvikkeet. Osa näistä jeepneystä olivat kuin ydintuhojen jäljiltä ja osa taas erittäin tappiin asti tuunattuja. Toinen mieleenpainuva asia on Metro-Manilan koko, se on jotain käsittämätöntä. Samoin liikenne ja ruuhkat. Kannattaa ennen taksiin hyppäämistä selvittää, että mihin suuntaan haluaa mennä ja näin ollen mennä sille puolen katua. Muuten taksi joutuu tekemään u-käännöksen ja sopivan u-käännöspaikan löytymiseen, tai oikeastaan sinne pääsemiseen, voi mennä esimerkiksi 15 minuuttia. Kolmantena asiana on pikaruoka. Jokaisessa kulmassa oli McDonalds ja sitä vastapäätä tai vieressä Chowking, Jollibee ja Dunkin Donuts. Nämä olivat auki ympäri vuorokauden. Manilalaisille pikaruoka maistuu ja se näkyy. Pikaruoka-annoksen saa halvimmillaan noin euron hintaan. Kaikista niistä maista, joissa olemme käyneet, niin Filippiiniläiset ovat kaikista amerikkalaisimpia. Osin historia kertoo, että miksi näin on.
W:n kuvat Manilasta
J:n kuvat Manilasta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti