keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Sepang F1 Grand Prix 2012 & Kuala Lumpur

Sijainti: Sepang F1 Circuit, Malesia
Nyt on pienen sporttivartin aika ja esittelyssä on Malesian F1 Grand Prix, joka ajetaan Kuala Lumpurin lähellä sijaitsevalla Sepangin radalla. Malesian GP oli kauden 2012 toinen kisa ja se ajettiin 23.-25.3.2012. Yhtenä lapsuudenhaaveenani on aina ollut päästä seuraamaan formuloita. Kun yhtälönä on Räikkösen tyylikäs paluu formuloihin Kovalaisen seuraksi ja Malesian GP ajetaan tunnin lentomatkan päässä Penangilta niin pakkohan tuonne oli mennä. Tämä oli tiedossa jo viime vuoden syksyllä ja pienen salapoliisityön jälkeen paljastui, että Sepagin F1 internetsivuilta sai kaikki liput puoleen hintaan vuodenvaihteeseen asti. Tämähän kävi loistavasti ja taskuun ilmestyi 65 euron arvoinen (ovh 130e) istumapaikkalippu lähtösuoran alusta.

Tässä on rata helikopterista kuvattuna

Istumapaikka sijaitsi Grand Stand katsomon alaosassa, tornista hitusen lähtösuoran suuntaan. Kyseinen istumapaikka oli jokaisen euron arvoinen, sillä siitä näki lähtösuoran, joka tarkoitti käytännössä sitä että näki alkuseremoniat, alkuvalmistelut ja lähdön, sekä ruutulipun heilumisen. Istumapaikka sijaitsi aikalailla viimeisen formula-auton lähtöruudun kohdalla, joka tässä kisassa oli Kovalaisen Heikin luotsaama Caterhamin auto. Kyseisten paikkojen parasta antia oli kuitenkin se kun kuuli, että formula-auto on tulossa lähtösuoralle ja muutamaa sekunttia myöhemmin auto kaartaa tornin mutkasta lähtösuoralle ja pistää hanat auki juurikin oman istumapaikan kohdalla. Kyseinen kiihdytys tuntui penkissä asti.

Opaste neuvoo mihin mennä

Kun F1 liput oli hankittu, oli aika miettiä miten Penangilta pääsee Kuala Lumpuriin. Internetin lukuisten majoituspalveluhakujen joukosta löytyi tarjous, joka sisälsi Penang - Kuala Lumpur - Penang lennot Airasialla sekä kolmen yön majoituksen Kuala Lumpurissa. Paketille tuli hintaa 60e per pää. Lennot olivat perjantain aamulento, sekä maanantain iltapäivälento. Hotelli oli Phoenix Hotel, joka sijaitsi Pudun skytrain aseman läheisyydessä. Kyseinen hotelli oli hieman "syrjässä", mutta julkisilla pääsi helposti ja nopeasti eripuolille Kuala Lumpuria. Hotelli+lento -paketti tuli hankittua myös viime syksynä.

Lähtösuora

Kuala Lumpuriin tutustumiseen ei jäänyt aikaa, sillä käytännössä koko viikonloppu meni Sepangin F1 radalla, sinne menemiseen sekä pois tulemiseen. Viikonlopun aikana erityisesti Kuala Lumpurin julkisen liikenteen järjestelmät tulivat erittäin tutuiksi. Lauantaina tuli käytyä iltasella Time Squarella katselemassa menoa vaihtariporukan voimin ja maanantaina ennen lennon lähtöä oli pakollinen kierros Kuala Lumpur City Centerissa (KLCC), eli paikassa jossa esimerkiksi Petronas Twin Towerit sijaitsevat.

Kuala Lumpurissa on siis raideliikenteen repertuaarina monorail, skytrain, metro, sekä normaaleita junia. Näistä tuli matkattua kaikissa välineissä ja näistä hauskin oli ehdottomasta monorail! Tunnelma oli kuin olisi ollut huvipuistolaitteessa, sillä kyseinen kulkuväline kallistui mutkissa yllättävän paljon. Aikuisten possujuna?

Monorail

Automatisoitu metro, eli metrokuskit joutuvat etsimään uutta työpaikkaa

Seuraavanlainen reitti tuli todella tutuksi: Sepang F1 circuit - bussilla Kuala Lumpurin kansainväliselle lentokentälle (KLIA) - KLIA Ekspres junalla Kuala Lumpuriin KL Sentral asemalle - Monoraililla pari pysäkinväliä itään päin ja vaihto skytrainiin ja poistuminen Pudun asemalla. Kuulostaa monimutkaiselta, mutta homma toimi todella hyvin. Silloin tietää että joukkoliikenne toimii ku ei tarvi odotella paria minuuttia pidempään kyytiä asemalta toiselle. Ainoa miinus, yllätys yllätys, tuli siitä että formulaviikonloppuna muutama muukin oli katsomassa kisoja ja näin ollen kaikkialle sai jonottaa ja matka Sepangilta hotellille saattoi kestää yli kolme tuntia.

Kuala Lumpurista pääsee Sepangin radalle esimerkiksi pelkällä taksilla tai bussilla tai junan ja bussin yhdistelmällä. Kaikilla näillä on hyvät ja huonot puolensa. Valitset minkä tahansa näistä kulkumuodoista niin varaudu tajuttomiin ruuhkiin. Bussi mateli välillä konttausvauhtia Sepangin radan edessä olevalla moottoritiellä. Kolmikaistainen tie muuttui viisikaistaiseksi kun jotkut valjastivat autonsa offroad käyttöön ja painelivat menemään ruohikolla.

Grand Stand katsomossa menossa kohti tornia

Mutta nyt itse päätapahtumaan, eli formulakisaan. Perjantaina menimme suoraan LCCT lentokentältä (Low cost carrier terminal) Sepangin radalle. Kyseinen kenttä on siis eri kuin Kuala Lumpurin pääkenttä KLIA. Tai oikeastaan lentokenttä on sama, mutta terminaali sijaitsee kentän toisella laidalla. LCCT:n kenttää käyttävät halpalentoyhtiöt, kuten Airasia. LCCT:ltä pääsee Sepangille muun muassa taksilla, bussilla ja kävellen, me valitsimme bussin. Bussi vei meidät Sepangin radan isolle parkkialueelle, josta hyppäsimme sukkulabussiin, joka kuljetti ihmiset Sepangin radan pääportin eteen. Kun kävelee kohti pääporttia niin kannattaa ostaa kaupustelijoilta korvatulpat, jollei satu sellaisia omistamaan. Kadunpätkällä hintapyyntö oli 5RM, eli reilun euron, mutta homma toimii myös niin että ottaa 3RM edestä seteleitä taskusta ja ojentaa ne kaupustelijalle ja vastalahjaksi saa muikean hymyn ja korvatulpat. (Pääportista kun käveli sisään niin jopa korvatulpissakin oli formulalisä ja hintahaitari oli siinä 10-15RM välillä.)

Korvatulppia todellakin tarvitsee, sillä autoista lähtevä ääni on jotain uskomatonta. Grand Stand katsomon ollessa betonista tehty niin insinööripojat voisivat kertoa tarkempiakin faktoja, mutta sanotaan että betoni ei ainakaan vaimentanut tuota melua. Kovimmat pojat (tai säästeliäimmät) olivat ilman korvatulppia ja pistivät aina sormet korviin kun formula-auto ajoi ohi.

Perjantain vapaat harjoitukset

Sunnuntain alkuseremoniat

Perjantaina oli vuorossa vapaat harjoitukset. Harjoitukset kestivät käytännössä nelisen tuntia ja mukaan mahtui lyhyitä taukoja. Illalla vuorossa olisi ollut vapaa kävely varikkoalueen läpi, mutta se jäi tällä kertaa väliin. Varikkoalue on tullut koettua jo Monacossa vuonna 2005. Harjoitusten parasta antia oli se, että sai istua minne halusi. Näin ollen oli erittäin siistiä päästä kiertelemään Grand Stand katsomoa ja kuvailemaan autoja eri paikoista. Parhaat paikat olivat tietenkin Kimin varikkopilttuun edessä.

Lauantain ohjelmaan mahtui aamun vapaat harjoitukset sekä iltapäivän aika-ajot. Räikkönen tykitti ittensä lopulta viidenteen lähtöruutuun, mutta sakon takia hän joutui lähtemään ruudusta numero kymmenen.

Sunnuntaina ilmassa oli suurta urheilujuhlan tuntua. Ihmisiä oli kuin pipoa, samoin suomalaisia. F1 viikonloppu on länsimaalaispitoisin tapahtuma jossa olen tämän reissun aikana ollut. Jäämies -paidat päällä olevia F1 faneja kulki ympäriinsä. Paikalliset olivat kovia kannattamaan joko Ferraria tai sitten Malesialaisen öljy-yhtiö Petronasin omistamaa Mercedes AMG:ta ja sen kuskeja. Kuskeista selkeä ykkönen oli vanha konna Schumacher, joka juurikin ajaa Mercedes AMG:lla. Toinen kyseisen tallin kuski on juuri uransa ensimmäisen F1 voittonsa Shanghaissa napannut Keken poika Nico Rosberg. Myös Kimi nautti paikallisten suurta kunnioitusta.

Lämmittelykierros takana

Alkuvalmistelut

Lähtösuoralla olevat istumapaikat mahdollistivat sen että näki omin silmin koko alkuhärdellin, aina alkuseremonioista lähtöön. Tallit pelasivat korttinsa viimeiseen hetkeen asti ja vaihtelivat renkaita vielä muutamia minuutteja ennen lähtöä. Tiedossa oli pieni paikallinen sadekuuro ja pikkasen ukkosta. Kyseinen yhdistelmä on yleinen päiväntasaajan seudulla ja yleistä on myös että kuurot menevät nopeasti ohi. Itse kisa keskeytettiin muutamien kierrosten jälkeen ja autot jäivät odottelemaan lähtöruutuihinsa. Muutamien sekunttien päästä autojen ympärillä hääri taas kymmeniä mekaanikkoja ja monta eriväristä sadekatosta ja sateenvarjoa oli autojen turvana. Vajaan tunnin odottelun jälkeen kisa jatkui ja yllätysvoittajaksi selvisi Ferrarin Alonso, joka juuri ja juuri sai pidettyä nuoren Sauberin kisällin Sergio Perezin takanaan. Kolmanneksi ajoi tasaharmaa Hamilton. Kimi nousi lopulta hienosti viidenneksi ja hei, tämän saman asian olen maininnut saksalaisille kavereilleni monta kertaa; Kuinka monta suomalaista F1 kuskia tarvitaan voittamaan viisi saksalaista F1 kuskia - yksi: Kimi Räikkönen!

Shampanjaa ilmassa

From dusk till dawn

Formulakisan näkeminen ja kokeminen oli sinällään unelmien täyttymys ja kokemuksena mahtava. Tämä ei ole viimeinen kerta kun eksyn katselemaan tuota aikamme gladiaattoreiden kamppailua. Vaikka koko tapahtuma on elitistinen ja muutenkin kaikella rahastetaan, niin silti formulaviikonlopusta ei jäänyt kuin hyviä muistoja. Valitettavasti en ole päässyt nopean netin ääreen ja näin ollen en saa upattua nettiin videoita, joita otin muun muassa lähdöstä ja ensimmäisestä kierroksesta. Näitä herkkuja luvassa siis ehkä myöhemmin. Ainiin ja ps. en kastunut ;)



W:n kuvat F1 reissulta

J:n kuvat F1 reissulta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti